Kunstig intelligens – genuint glimt i øyet

Hvordan, Hvorfor

Ikke bare gir @else deg svar på spørsmål om alt fra ferie og permisjon til rettigheter, hun varsler også sjefen om du er syk og må holde sengen. Hvordan? Det forteller systemutvikler og «pappa» Hans Erik Stokke.

Kunstig intelligens går ut på at et system ikke programmeres ferdig, men i stedet lærer selv. Systemet sørger med andre ord for sin egen kunnskap. I @elses tilfelle skjer det med hjelp fra systemutvikler Hans Erik Stokke.

Fra idé til prototype

– Den første gangen jeg hørte om ideen, var det litt sånn «Hans, vi skulle gjerne hatt noe ferdig å vise frem til fredag». Da hadde Sticos’ innovasjonssjef og produktsjefen for Sticos Personal meldt seg på konferansen HR Forum. Der ønsket de å vise frem landets første personalsjef med kunstig intelligens. Jeg hadde helgen på meg, og på mandag var første prototype klar.

Systemutvikler Hans Erik Stokke har fulgt @else fra hun var på idéstadiet, og var den som først ga liv til boten. Siden den gang har det blitt mange timer med prøving og feiling, før @else nå er klar for å bli testet av Sticos’ kunder.

– @else våknet til liv på min datamaskin, og det første hun gjorde, var å registrere kompetansen min i systemet. Deretter tok det ikke lang tid før hun også kunne registrere fravær. På et tidspunkt tenkte vi at det hadde vært kjekt å få ut fraværsrapporter, så da ble den ferdigheten lagt til, forklarer Hans Erik.

Leker seg frem til personligheten

Noe av det som er spesielt for @else, er at hun skjønner kontekst – i motsetning til mange andre boter. Det betyr blant annet at om du stiller henne et spørsmål, så husker hun hva dere har pratet om tidligere.

– Det blir nesten som når du snakker med en annen person, da forventer du at den du snakker med husker tidligere samtaler. Det som imidlertid er viktig å huske, er at @else per i dag er en trainee, og at hun utvikles fortløpende, forteller Hans Erik.

Botens ferdigheter er én ting, personligheten er et annet viktig satsingsområde for Sticos. De legger nemlig stor vekt på at @else skal være vennlig, til tider også vise at hun har glimt i øyet.

– Om du forteller henne at du er syk, skal du kunne få et «huff, da» tilbake, gjerne etterfulgt av en smiley. I tillegg registrerer hun selvsagt fraværet, forklarer systemutvikleren.

Felles for mange av botene som slår an i markedet, er ifølge Hans Erik at de har en tydelig og positiv personlighet. Det er også målet for @else:

– Vi prøver og leker oss frem – dette er «learning by doing». @else må kunne svare korrekt, men når hun har svaret, kan vi legge på personlighet. Vi ønsker at du skal få mer enn et «OK» fra henne.

Else og @else

Utgangspunktet for @else tok utviklerne fra Sticos’ egen personalsjef, Else Grytbak.

– Else har glimt i øyet, og er en bauta som har vært med oss siden oppstarten i 1983. Hun kan alt, men uten å være en bedreviter. Det ønsket vi å ta med oss inn i utviklingen av Bot-Else, forteller Hans Erik.

Der stopper også likheten, for mens den ekte Else er til stede i lokalene på Lade, er hennes navnesøster kun tall og tabeller. Sticos har bevisst valgt å ikke illustrere henne, og ønsker i stedet at folk skal danne seg et eget bilde av «stemmen bak skjermen».

– Vi gir henne personligheten, resten får folk tenke seg til. Men hun skal være vennlig, og selvsagt faglig sterk. Førsteversjonen kan fravær, rapporter og søk. Etter hvert blir flere ferdigheter blir lagt til – også nye sider av personligheten hennes, avslutter Hans Erik.

Vil du holde deg oppdatert på relevant fagstoff? Klikke her for å melde deg på Sticos Nyhetsbrev.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *