På lag med @else

Ukategorisert

Da Sticos lanserte @else – Norges første personalsjef med kunstig intelligens, var kommunikasjonsbyrået Headspin blant de første som fikk teste boten. Det har fungert over all forventning.

– @else har fungert bedre enn forventet, for å være helt ærlig. Det er ikke alltid hun skjønner hva jeg mener, men slik var det også med en viss «Siri» i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil.

Det sier byråleder Asbjørn Bredesen i Headspin Advertising. Og for ordens skyld: Det er Apples Siri han snakker om.

Fra trainee til ekspert

En chatbot, eller intelligent personlig assistent som det også kalles, er avhengig av å mates med store mengder data for å fungere optimalt. Delvis for å kunne forstå spørsmålene, som ofte stilles i en muntlig tone, men også for å klare å velge ut hvilke svar som er relevante å gi.

Foreløpig er @else å betrakte som en trainee. Etter hvert som hun lærer mer, er målet at hun skal bli en kombinasjon av ekspert på arbeidsrett på den ene siden, og en god, gammeldags personalsjef på den andre. Allerede nå tar @else imot fravær, i tillegg til å svare på spørsmål fra leder og ansatte. Det er en god start, synes Asbjørn:

– Det å slå opp i personalhåndboken er én ting, og der har jeg testet henne på alt fra ferielov til fravær. Jeg lærer stadig mer om hvordan jeg kan bruke @else, men merker samtidig at jeg må holde styr på hvordan jeg kan formulere meg slik at hun forstår, forteller han.

I arbeidslivet er det en rekke lover og regler å forholde seg til – alt fra arbeidskontrakter til permisjoner og reiseregninger. Men @else, hun har kontroll. Ett søk, og boten gir deg akkurat det svaret du trenger.

«Hvem er borte i dag, @else?»

Det at nettopp Headspin var blant de første av Sticos’ kunder som fikk tilgang, er ikke tilfeldig. Trondheimsbyrået har vært kunde hos Sticos i en årrekke, og benytter flere av de praktiske verktøyene bedriften tilbyr. I månedene opp mot lansering ble det Headspins oppgave å bistå Sticos, med alt fra kommunikasjonsstrategi til visuell profil og PR. Nå er personalboten tatt i bruk av en rekke bedrifter, og hun får gode skussmål.

Byrålederen i Headspin har til nå brukt @else for å lete opp stoff i Sticos Personal.

I tiden fremover håper han at @else blant annet kan bidra til å gjøre planlegging enklere:

– «Drømme-@else» skjønner hva jeg som leder gjør inne i Sticos Personal. For meg er det superviktig å vite hvem som er på jobb – ikke bare i dag, men også om en uke. Og om en måned.

Asbjørn synes førsteversjonen av @else fungerer utmerket når det kommer til å slå opp i byråets personalhåndbok, samt for å få oversikt over hvem som er på jobb og ikke.

– Hvis jeg stiller spørsmålet «hvem er borte i dag?», svarer @else kjapt, forteller han og viser på skjermen.

– En drøm sammenlignet med søkefeltet

For Headspin-sjefen er det et ønske at @else lærer seg å starte andre moduler enn Sticos Personal. På sikt håper han også at hun utrustes med en stemme:

– Da snakker vi! Enn så lenge opplever jeg @else som treffsikker på oppslag i personalhåndboka, og jeg ser tydelig at hun lærer. Det slår meg stadig at jøss, dette klarte hun ikke å svare på sist jeg spurte. Boten er en drøm sammenlignet med søkefeltet. Som alle andre kan @else ha dårlige dager, men dette tror jeg er snakk om barnesykdommer.

Asbjørn innrømmer at han mer enn én gang har prøvd å utfordre chatboten ved å stille henne vanskelige spørsmål:

– Da forteller hun høflig at hun må lære seg mer før hun svarer, og det er jo en ærlig sak. Det er et ambisiøst prosjekt det her. Én ting er å se utviklingen fra et brukerperspektiv, men jeg har i tillegg fått være tett på underveis. Ja, til tider føler jeg meg faktisk som en del av laget til @else, og det er veldig gøy, avslutter han.

Vil du holde deg oppdatert på relevant fagstoff? Klikke her for å melde deg på Sticos Nyhetsbrev.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *