Uten Else, ingen @else

Ukategorisert

Samtlige av Sticos’ 100 ansatte har et godt forhold til personalsjef Else Marie Grytbak. Bedriftens sist ankomne, boten @else, er til og med basert på navnesøsterens personlighet.

@else er Norges første personalsjef med kunstig intelligens, og er utviklet av Sticos. Ikke bare har chatboten full kontroll på fravær og egenmeldinger, hun svarer også på ansattes spørsmål om rettigheter og arbeidsreglement – helt på sin egen måte.

Blir ikke arbeidsledig med det første

Det vil si, nesten på sin egen måte. @else er nemlig basert på Sticos’ ekte personalsjef, Else Marie Grytbak, som var med og startet Sticos i 1983. Den gang var de to ansatte, i dag har Trondheimsbedriften passert 100. Selv om «fremtidens personalsjef» nå er lansert, og tatt i bruk også internt hos Sticos, er ikke Else bekymret for fremtiden:

– Jeg blir nok ikke arbeidsledig med det første. Men nå som @else kan ta unna en del av de repeterende spørsmålene, får jeg frigjort tid til å fokusere på områder som utvikling og kompetanseheving, forklarer hun.

Sticos Personal er det første av Sticos’ produkter @else testes ut på. Der er hun å finne som chatklient, og hun har i tillegg fått sin egen nettside. Og selv om mange av Sticos’ egne ansatte har begynt å bruke @else, er det fortsatt flere som tar turen innom navnesøsterens kontor.

– Da stikker de hodet inn på kontoret mitt, gjerne før de i det hele tatt har prøvd å finne svaret selv. Jeg er ikke uvillig, jeg, og hjelper gjerne, smiler Else.

Kunstig intelligens – oppriktig omsorg

Enn så lenge er @else en trainee, i motsetning til sin navnesøster – som må kunne kalles en ekspert. Boten lærer ved at fagavdelingen hos Sticos samt Sticos’ kunder stiller henne spørsmål, og på den måten lærer henne opp.

Også Else har testet ut boten. Hun synes det er stas at @else er basert på hennes egen personlighet, og derfor skal svare både med humor og omsorg.

– Jeg kjenner igjen noe av personligheten og må innrømme at jeg er ganske så stolt. @else skal møte alle spørsmål med et åpent sinn og alltid være hjelpsom og hyggelig. Det er jo en fjær i hatten for meg, det at de har tatt utgangspunkt i min personlighet. For meg er det svært viktig å ikke gi knappe ja- og nei-svar, men heller være imøtekommende og serviceminded, sier hun.

At boter får innpass i arbeidslivet, ser ikke Else på som noen trussel. Hun tror imidlertid at yngre generasjoner har lettere for å ta imot nyvinninger, og kan fortelle at barnebarnet på ni tok det helt ut ­– da han fridde til Apples «Siri»:

– Hun satte pris på forespørselen, men mente at han var hakket for ung, humrer Else.

Lærer av hvert nytt spørsmål

For Sticos har det vært viktig å poengtere at @else ikke er en erstatning for den ekte personalsjefen, men et hjelpemiddel. Det er en utvikling Else ønsker velkommen:

– Med en gang det ikke er to streker under svaret, blir det vanskelig for @else, og der kommer jeg inn i bildet. Det kan jo oppstå vanskelige problemstillinger både i privatlivet og på jobb, og selv om @else stadig lærer mer, vil hun aldri kunne bli en omsorgsperson – noe som heller ikke er meningen.

Ved hjelp av kunstig intelligens kan @else etter hvert som hun får spørsmål, lære hvilket svar hun skal gi. Ferdig utlært blir hun aldri, noe den mer rutinerte personalsjefen har stor forståelse for:

– Om det er noe @else ikke kan svare på, forklarer hun på en ydmyk måte at hun må lære seg mer før hun finner svaret. Sånn er det med meg også, jeg går heller ikke rundt og har alle lover og regler i hodet, forklarer hun.

@else har for lengst blitt en «snakkis» i Sticos’ lokaler på Lade, og Else kan fortelle om stort engasjement:

– Det er jo ikke så rart, dette er jo fryktelig artig, da.

Vil du holde deg oppdatert på relevant fagstoff? Klikke her for å melde deg på Sticos Nyhetsbrev.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *