Vil revolusjonere arbeidslivet med @else

Ukategorisert

Sticos lanserer i disse dager landets første personalsjef med kunstig intelligens. Det skjer mindre enn et år etter at «bot» var et fremmedord for adm. dir. Leif Arild Grytbak.

– Alt vi skaper er tuftet på kundenes behov og ideer fra ansatte, slik var det også med @else. Når en ny idé oppstår, jobber vi aktivt for å få den ut i livet. Suksessoppskriften, og en stor del av grunnen til at vi lykkes med nyskaping, er engasjerte ansatte som tar initiativ.

Det forteller Leif Arild Grytbak, administrerende direktør i Sticos. Trondheimsfirmaet er midt i lanseringen av personalsjefen @else, en bot som skal kunne hjelpe til med alt fra fraværsregistrering til oppslag i lover og regler.

Et unikt personalverktøy

Sticos er ledende på faglige oppslagsverk, og holder mer enn 10 000 kunder innen personal- og regnskapsbransjen oppdatert på lover og arbeidsrett. Med lansereringen av @else er målet å tilby et helt unikt personalverktøy – ulikt noe annet her til lands.

– Vår målsetting er å ta en posisjon innen kunstig intelligens og botteknologi. Vi har allerede den faglige tyngden på huset. Når vi kombinerer denne med ny teknologi, får vi resultater som @else. Dette er noe vi ønsker å satse på, og vi ønsker å satse stort, sier Leif Arild.

At det satses tungt på nyvinninger er ikke noe nytt i Sticos. Én fredag hver måned får systemutviklerne frie tøyler, og får bruke arbeidstiden på å jobbe med egne ideer og utforskning. Konseptet har fått navnet «Free Friday», og har allerede resultert i en rekke gode ideer.

Vil skape et sterkt fagmiljø

Også storsatsingen @else kom som et resultat av engasjerte medarbeidere, og blir et produkt som ifølge Leif Arild vil kunne gi Sticos store konkurransefortrinn:

– Mulighetene @else gir, tror vi er attraktive for nye kunder. Får vi nye kunder, behøver vi flere ansatte og ny kompetanse. Sticos ønsker å skape et sterkt fagmiljø, hvor vi drar nytte av ressursene på huset og i tillegg knytter oss til samarbeidspartnere fra akademia og forskningsmiljø. AI er et stort fagfelt, og her må vi som er plassert midt i teknologihovedstaden lære av hverandre, forklarer han.

Sticos har vært eksperter på lover og regelverk siden oppstarten i 1983. En stor del av grunnen til at de stadig øker i popularitet, tror Leif Arild er at firmaet har klare vekstmål, kombinert med tydelige mål for kunde- og medarbeidertilfredshet.

Frigjør tid – og fjerner støy

Så, hva er egentlig @else?

– Kort fortalt er hun en chatbot. @else skal kunne skal svare på personalspørsmål og registrere fravær, og vil etter hvert også få en rekke andre ferdigheter. Hun er enkel å bruke, og brukeren skal kunne føre det som ligner på en samtale med henne.

Leif Arild forteller at tjenesten, som per i dag finnes for Sticos Personal, er både effektiv og kostnadsbesparende. Han har følgende eksempel på hvordan @else vil fungere i praksis:

– Uansett om et firma har 10 personalsjefer, vil det fortsatt være konstant banking på dørene og spørsmål fra medarbeidere som lurer på noe. Ofte er det også de samme spørsmålene som går igjen. Med @else får bedriftens faktiske personalsjef frigjort tid til andre oppgaver enn de rent administrative.

Kombinerer tradisjon med nyskaping

For Leif Arild er det viktig å få frem at @else er ment som et hjelpemiddel, og ikke noe som skal erstatte dagens personalsjef. Han har forståelse for at kunstig intelligens er nytt for mange, og innrømmer at også han ble en smule betenkt da han først hørte ideen om en bot som svarer på personalspørsmål:

– For meg var «bot» et fremmedord, men det har endret seg nå som jeg har sett hvordan det fungerer i praksis. I arbeidslivet skjer det stadig endringer, og dette handler ikke om at roboter kommer og tar jobbene våre. Det handler om å utnytte ny teknologi – og på den måten skape vekst. @else er laget av mennesker, for mennesker, og svarene hun gir er kvalitetssikret av et av landets sterkeste fagmiljø.

Sticos har som målsetting å være kundens viktigste støttespiller. Det krever at firmaet er innovativt og i forkant når det gjelder å imøtekomme krav fra kundene.

– Vi har mye tradisjon i Sticos. Om vi blander denne med nyskaping, får vi en knallsterk kombinasjon, avslutter Leif Arild.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *